WEAREDTRT

Liten sammanfattning av frukostseminariet med Adobe, Apple & Hjärnverket

Posted in Branschskvaller, Inspiration, Nyttigt tips, Webb by wearedtrt on 2009/09/11

PMF och LE tog på sig sina dtrt-jumpsuits och flög upp till Park Aveny för ett tidigt frukostseminarie. Apple avhandlade bland annat hur den tekniska utvecklingen har sett ut det senaste decenniet. Hur takten vi konsumerar nya teknikprylar ökar lavinartat för varje år som går. Som exempel visade de att när Apple lanserade sin första iPod tog det 14 månader att sälja 1 miljon enheter, att jämföra med senaste 3GS-iPhonen som sålde lika många på endast 1 dag!

Hur ska reklambranschen ska kunna utnyttja de nya digitala kanaler som öppnas upp tack vare nya tekniska lösningar och beteendeförändringar i vårt sociala liv?

Alla var överens om att det kommer bli mer viktigt för marknadsförare att skapa skräddarsydda budskap till mottagaren; den som betraktar reklambudskapet ska känna att det är relevant för ens ålder, livsstil och intressen (Relevant Marketing). Det är även viktigt att det är godkänt av mottagaren för att bli accepterat (Permission Marketing) och inte bortsorterat i mediabruset. Det tipsades om en sajt som heter CommuniSpace, ett verktyg för att göra målgruppsundersökningar på nätet.

En annan viktig aspekt när man skapar internetapplikationer eller kampanjsajter är att innehållet känns rikt och attraktivt. Det ska verkligen ge användaren någonting i utbyte och kännas som något som man ”vill” ladda ner och installera (RIAs = Rich Internet Applications).

Det snackades även lite om fördelen med att annonsera digitalt för att med hjälp av IP-tekniken mer precist kunna mäta utslag av kampanjer. Med Twitter och Facebook och liknande forum blir det även enklare att nå exakt den målgrupp man vill åt, i och med att användare fyller i så mycket information om sig själva kan man specialrikta banners och meddelanden till exakt rätt person. Det ger även ny energi åt fenomenet Buzz Marketing, word-of-mouth, få folk att snacka om din produkt. Thorbjörn Eriksson tipsade om Google AdWords, där man kan skapa små textbaserade annonser som dyker upp vid sökningar på Google.

Thorbjörn tyckte också att man borde uppmana sina kunder att satsa större del av budgeten på nya marknadsföringsvägar, istället för att bara köra på sina ”gamla vanliga” 6-sidingar, som han uttryckte det. Han var ivrig att se att reklambyråer, som kände sig lite ”efter” och ”för konventionella”, arbetade mer proaktivt med utvecklingsgrupper inom organisationen (känner vi igen oss?) och strategier för att förändras, annars skulle någon annan byrå ta kunderna tillslut.

Peo Strindlund på Apple ville kränga fler datorer och föreslog att alla företag borde instifta sk. ”Labs” på kontoret, ett kreativt rum där man har datorer man kan labba med för att testa nya tekniker. Detta gällde på byråsidan, likväl som på kundsidan (kanske främst på kundsidan som inte har det i sitt dagliga arbete).

Andreas Hollström från Adobe passade på att snacka om deras nya Flash Catalyst. Ett program som är tänkt att låta designers förbereda sina psd:er och ai:s för att bli applikationer. Ett enkelt sätt att med lager och vektorer skapa knappar, effekter och textfält, samtidigt som det skapas Flash Flex-kod som en programmerare skulle kunna bygga vidare på.

Han visade en annan cool grej, en teknik kallad ”Augmented Reality”, där man med hjälp av en symbol man skriver ut på papper och håller upp framför webbkameran. Då känner kameran av symbolen och skapar en visuell 3D-bild direkt på skärmen. Bland annat kunde man på Synsams hemsida testa hur de nya Cheap Monday-bågarna passade på ens ansikte.

Länkar:
CommuniSpace
AdWords
RIAs
Flash Catalyst
Buzzador
eco:Drive Fiat
The New York Times Reader
Ebay Desktop Application

Augmented Reality:
Synsam: Cheap Monday Clairvoyant
General Electrics: Plug into the smartgrid

Boktips:
Relationsmarknadsföring
Buzzmarketing: Get People to Talk about Your Stuff
Permission Marketing

pmf_le

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Karin said, on 2009/09/11 at 10:09

    Tack Linda för tipset! Och tack Petter för den nyttiga och inspirerande sammanfattningen! Ni är väldigt snygga också.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: